HET PORTRET
Ik acht het wel waarschijnlijk dat je wel eens een portret hebt gemaakt. Misschien zelfs heel veel. In het kader van deze paragraaf vraag ik je om één portretfoto (niet meer) uit je archief te nemen en aan te geven tot welk ‘type’ portret je dit vindt behoren. Beschrijf bovendien de betekenis van dit portret (wat je ermee uitdrukt | wat de betekenis is die je graag overbrengt) in maximaal 50 woorden.
Roos
Voor mij een individueel karakteristiek -maar ook een subjectief- portret, omdat het geregisseerd is door mij als fotograaf.
Voor een documentaire heb ik een serie foto’s gemaakt over Joan, een vrouw met een moeilijk en zwaar leven, die voor haar zoon overeind probeert te blijven. Dit portret moet haar kracht en vastberadenheid zichtbaar maken, die zij nodig heeft om verder te kunnen met haar leven.
Bert
Tijdens een fotoreisje met bevriende fotografen in Marokko kwam ik deze man tegen die tegen een muur geleund stond te roken. Ik werd getroffen door zijn karakteristieke kop en vroeg hem of ik hem mocht portretteren. Ik nam hem mee naar een schaduwrijk plekje en maakte deze foto van hem.
Carla
in transitie
Bijgaand het documentaire portret van MIrte. Dit portret is onderdeel van een documentaire serie. Mirte, in transitie van man naar vrouw. Een portret met een knipoog, een bezoekje aan De Barbier. Mirte heeft nog steeds last van erge baardgroei en vindt dat verschrikkelijk. Maar ze heeft ook humor en wilde hier best wel de draad mee steken.
Wim
Een situationeel / individueel portret.
Ik kwam haar en haar vriendje tegen op de pier. Hij nam foto’s terwijl zij de geijkte poses van een fotomodel aannam. Ze moest foto’s inleveren voor een miss-verkiezing. De foto’s bevielen haar niet en ze vroeg of ik het wilde proberen. Een paar dagen later enkele beelden gestuurd en niets meer van haar vernomen.
Willy
In de zomer van 2019 bracht ik veel tijd door in het Nijmeegse Goffertpark. Ik wilde ontmoeten, in gesprek gaan met andere bezoekers en dit afsluiten met een portret. Met deze serie situationele portretten bouwde ik aan een portret van het park zelf. Door de pandemie heb ik dit project nog niet af kunnen ronden.
Een super interessant project. Deze ene foto levert al flink wat op als het gaat over Daniël. Alleen met zijn Pizzadoos. Tussendoortje of wordt er meer ‘verteld’.
Kees
Gery
Ade is 16 jaar en bi-seksueel en één van de pubers die ik het laatste gefotografeerd heb voor mijn nieuwe serie. Een serie over pubers die wellicht door anderen over het hoofd worden gezien. Pubers die ik wil fotograferen op een plekje waar ze graag zijn en zich vertrouwd voelen. Ik vond het een hele prettige ontmoeting; ik zie zoveel in zijn ogen als je praat over bi-seksueel zijn, zijn thuisfront en zijn leven.
Ade is graag in hartje Arnhem, alleen of met vrienden. Deze foto is gemaakt bij de Eusebius kerk in Arnhem; ook hebben we foto’s gemaakt bij de Joodse synagoge. Daar komt hij graag. Hij heeft oog voor gebouwen en architectuur, kent ook vele gebouwen in Arnhem en weet er veel over te vertellen. Ade wil misschien architectuur studeren.
Veel van wat Gery schrijft kun je niet een-twee-drie zien in het portret sec. De tekst vertelt over de achtergrond van de jongen. Als de serie verder groeit met pubers uit de LHBTI-groep zal de bedoeling van Gery ongetwijfeld duidelijk worden. Het gaat om het individu bij deze ene foto en uit het verhaal kun je afleiden dat Gery deze jongeman een ‘positie’ wil geven. Straks, in een serie, zal het denk ik ook gaan over de groep als zodanig, de acceptatie daarvan en nog veel meer. Deze foto is voor mij het begin. Een integer beeld met een sterke uitdrukking in het gezicht en door de houding. Daarin zit ook de vertelkracht -de verbeeldingskracht- van deze foto. Benieuwd naar het vervolg!
Peter
De foto van dit meisje heb ik gemaakt in Rome. Het trof mij dat een jonge moderne Italiaanse vrouw zo geïnteresseerd in een kerkelijk boek stond te lezen. Het is voor mij (na een kleine aarzeling) een subjectief portret.
Wil
Dit portret heb ik gemaakt van mijn man voor een opdracht van onze fotogroep, waarbij werd gevraagd aspecten van de man / vrouw te fotograferen, respectievelijk twee foto’s met een man en twee foto’s met een vrouw.
Voorafgaand aan het maken van de foto heb ik hem gevraagd om een naar zijn gevoel sterk mannelijk aspect uit te stralen. Zijn keuze heeft hij achteraf laten weten: bedachtzaam. De keuze voor zwart/wit is, omdat de karaktertrekken naar mijn gevoel dan nog meer versterkt worden. Het is dus een subjectief portret.