O 3.5 OPDRACHT

Opdracht A: Bekijk de korte video van fotograaf Dougie Wallace hieronder en beantwoord daarna de vragen over beeldstijl.

  • Geef een omschrijving WAT Dougie Wallace in beeld wil brengen.
  • Geef kenmerken van de fotografische/technische aspecten van de foto’s

MAAK EEN KEUZE UIT OPDRACHT B of C [gelieve niet alle twee de opdrachten in te sturen]

Opdracht B: Bekijk de serie van café Lehmitz die op de site van Anders Petersen staat. Loop er gewoon door en bekijk elke foto enkele seconden. Als je dat enkele keren hebt gedaan moet je maar eens even kijken of je er foto’s (maximaal 3) eruit kunt pikken, die de volgens jou de lading dekken. Dat betekent dat in die ene foto (of enkele foto’s) de sfeer/stemming/verhaal helemaal aanwezig is. Bovendien moet de vorm (het HOE) ook helemaal in lijn zijn met de gehele serie als zodanig. Je kunt de desbetreffende foto’s even downloaden door met je rechtermuisknop te klikken en dan afbeelding opslaan als. Niet meer dan drie en stuur die naar me op.

Opdracht C: Je kunt hier een Pdf downloaden met fotowerk van Anastasia Rudenko. Het is de bedoeling dat je een of enkele sleutelbeelden (nummer) aanwijst met de overwegingen die daartoe leiden en drie beeldstijl kenmerken van de serie noemt.

Rosemary

Uitwerking C Anastasia Rudenko

© Anastasia Rudenko

Sleutelbeeld is foto 2 wat mij betreft. Deze foto toont mij het verhaal van de superieure houding van de man die de vrouw vastgrijpt aan het haar. Een agent die de man bij de arm grijpt maar verder weinig emotie of actie  toont. Hierdoor wordt de ondergeschikte en hulpeloze positie van de vrouw nog meer benadrukt De vrouw ineengedoken en kijkt weg. Er is een open raam maar er is geen uitweg voor de vrouw.

3 kenmerken m.b.t. de beeldstijl: a) Ik zie op veel foto’s een vierkant in de achtergrond (deuropening/raam).  Het  vierkant is symbool voor mannelijkheid en de fysische wereld. Dit vierkant versterkt de mannelijke dominantie in de beelden. b) De beelden zijn van erg dichtbij gemaakt waardoor ik als kijker snel betrokken word in het verhaal, ik kan niet wegkijken, de confrontatie derhalve. c) Bijna alle slachtoffers kijken weg en hebben een ineengedoken houding.

Roos

Opdracht A: Dougie wil de verloedering laten zien die, mede door het drankgebruik als mensen los gaan tijdens een feestje.

  • De foto’s zijn fel van kleur
  • Foto’s zijn vaak van zeer dichtbij gemaakt
  • De foto’s zijn met groothoek gemaakt
  • Vaak op ooghoogte gefotografeerd
  • Veel open (kader) foto’s, er zijn meer mensen dan die op de foto zichtbaar zijn
  • Omgeving is ook belangrijk
© Anastasia Rudenko

Opdracht C: Foto 18 is voor mij de sleutelfoto omdat:

  • Dreigende schaduw van de man in de ooghoek zichtbaar
  • Vrouw onder een deken met een dichtgeslagen oog
  • Volmaakte vrouwen op poster tegen een vergane glorie achtergrond

De Beeldstijlkenmerken van de serie:

  • Zwart wit beelden
  • Er zijn meer personen, die het verhaal compleet maken, maar niet in beeld zichtbaar zijn
  • Afgewende blikken, de persoon wil hier niet zijn

Wim

Opdracht A
• de extravagantie ofwel “hoe gekker hoe beter” wil hij in beeld brengen
• de beelden zijn typische snapshot-achtige beelden, vaak met flitslicht; je zou ook de indruk kunnen krijgen dat de serie een verzameling foto’s is die door verschillende feestgangers zijn gemaakt.

opdracht C
Voor mij zijn foto 5, 13 en 17 de sleutelbeelden, omdat deze foto’s de gevolgen voelbaar maken van hetgeen er in de andere foto’s gebeurt.

Beeldstijl kenmerken zijn:
  – snapshot-achtige foto’s die “terloops” lijken te zijn gemaakt
  – het zwart-wit is niet gedramatiseerd
  – bijna nooit echt scherp
Deze 3 kenmerken geven een “amateuristisch” gevoel van beeldtaal hetgeen het minder een reportage maakt en zowel de geloofwaardigheid als de echtheid van het verhaal bevordert.

Carla

Opdracht A: De fotograaf brengt de vrijgezellenfeesten confronterend in beeld. De titel geeft dat ook duidelijk aan. [Ik vond het erg leuk trouwens, wat een een beelden zeg :-)]

Beeldstijlkenmerken

  • Kleurrijk 
  • Groothoek, en af en toe portret
  • Middel diafragma (scherptediepte)
  • Absurdistisch
  • Het gevoel van ‘uit je dak gaan’ (beslissende moment)
  • Benadering straatfotografie

Opdracht B: Mijn drie foto’s die ik gekozen heb uit de serie café Lehmitz, die volgens mij de lading van de serie dekken.

Trees

Opdracht 3.5C: Het sleutelbeeld is voor mij foto 10, omdat hierin tot uiting komt pijn, het wegduiken voor gevaar of het bijkomen na de klap, misschien zichzelf opsluiten op wc, beschermen tegen gevaar, de scherpe blik van het kind, die getuige, ook slachtoffer, is van het geweld. De gebeurtenissen en emoties worden scherp in het geheugen van het kind gegrift, de vrouw verdwijnt in de onscherpte, lost op onder het geweld.

Drie beeldstijl kenmerken:

  • Het gaat over pijn en dreiging
  • Scherpte en onscherpte en hoog contrast
  • Veel wordt niet in beeld gebracht, maar je voelt de dreiging ervan.

Willy

Dougie Wallace Bachelor party

De serie documenteert het fenomeen vrijgezellenfeest. De titel ‘bachelor party in England’ suggereert dat de wilde taferelen op de beelden eerder regel dan uitzondering zijn. De serie is samengesteld met beelden van verschillende feesten. De inhoud kan grofweg worden ingedeeld in 3 fasen: ‘het feest gedrenkt in drank en vleselijke lusten, gevolgd door de afterparty met drank en fastfood en tot slot de straal bezopen aftocht tegen de achtergrond van het ‘normale burgermansbestaan’.

Het vrijgezellenfeest, getekend door de losse moraal en lak aan fatsoen, staat in schril contrast met het aanstaande huwelijk, waar kuisheid en monogamie de boventoon voeren.

Het standpunt van de fotograaf is te midden van het feestgedruis. Dicht op de huid. De gekozen ruime scherptediepte laat weinig banaliteit aan de aandacht ontsnappen. De avondopnames zijn ingeflitst. De kadrering is nonchalant, waarmee de chaos en bandeloosheid van de inhoud doorzet in de beeldtaal. De foto’s lijken rechtstreeks uit de camera te komen, zonder verdere nabewerking. Even rauw als het feest zelf.

Anastasia Rudenko

De drie beelden die op mij overkomen als sleutelbeelden zijn:

  • 5 het kind dat aan de haren wordt getrokken
  • 7 de oude vrouw die wegkruipt achter de kast
  • 13 de angst op het gezicht van de vrouw.

Beeldstijl elementen in alle drie de foto’s is het brandpunt (35mm), onscherpte (kleine scherptediepte en of bewegingsonscherpte), vrije hand van kadreren (niet alles loodrecht) en donker van toon.

Margo

Opdracht A:

Geef een omschrijving WAT Dougie Wallace in beeld wil brengen. Wat mij het meeste opvalt buiten de feestende mensen is het ongeremde gedrag, waarschijnlijk door de alcohol.

Geef kenmerken van de fotografische/technische aspecten van de foto’s. De beelden zijn kleurrijk en van dichtbij genomen. Het is een vorm van straatfotografie, los uit de hand geschoten, snapshot achtig. Alles wat je ziet is scherp.

Opdracht C:

Voor mij zijn de sleutelbeelden 4, 13 en 15. Er spreekt voor mij een enorme dreiging en angst uit. Op foto 15 zie je dat er politie aanwezig is om te bemiddelen. De beeldkenmerken zijn: zwart/wit, grove korrel en (inhoudelijk) een sterke emotie die zichtbaar is. Voor mij gaat het bij de foto’s niet om de ‘uiterlijke kwaliteit’ maar om het gevoel wat het laat zien.

Wil

Opdracht A: Bachelor Party

Hoe gekker hoe beter onder het mom: het moet allemaal kunnen. Losgeslagen jongelui door grote mate door het gebruik van alcoholgebruik. De foto’s zijn gemaakt in harde kleuren. Van dichtbij genomen, alsof je zelf erbij aanwezig bent.

Opdracht C: Anastasia Rudenko

Mijn sleutelfoto’s

Foto 6: bedreigende foto van een (nog) lachende man die zijn lijf/spiermassa toont met drank in zijn hand. Het wachten is op het moment waarop zijn vrolijke bui omslaat in geweld.
Foto 7: Verstoppen / klein makend voor het gevaar dat komen gaat.
Foto 15: De politie is gekomen. De vrouw wijst beschuldigend naar haar man. Haar man heeft de uitstraling dat het allemaal wel meevalt. De politie heeft een blik dat hij niet precies weet wat hij met de situatie aan moet.

De foto’s zijn gemaakt in zwart / wit. Er gaat een bedreigende sfeer vanuit. De foto’s zijn van dichtbij genomen, je wordt als het ware in het drama meegenomen.