Naar aanleiding van § 6.1

Carla

Carla schrijft mij over haar project Rita en geeft aan dat dit gepubliceerd mag/kan worden. Als je wilt reageren doe dat dan rechtstreeks naar Carla. Haar emailadres is info@carlavermeend.nl

Rita vertelt altijd heel veel, maar toch ook weer niet. Eigenlijk vertelt ze helemaal niets. Overal wordt snel overheen gepraat en eindigt met een lach. Ik weet dat zij een behoorlijk verleden heeft, waar zij af en toe kleine brokjes over verteld en waar geen samenhangend verhaal van te maken is. Ik ben daar nooit te diep op ingegaan.

Totdat zij de opmerking maakte ‘Ik heb een biologische èn een echte moeder’. Zij liet toen ook voor het eerst foto’s van ‘beide’ moeders zien. En toen pakte ze een doosje, waarin dagboek-schriftjes zaten van haar ‘biologische’ moeder. Deze zijn geschreven aan het eind van de oorlog, toen zij in een werkkamp zat.

Het gegeven ‘Ik heb een biologische èn een echte moeder’ vind ik zo interessant, dat ik Rita gevraagd heb of ik een fotoserie over haar mag maken. Hoeveel invloed, maar ook hoe, heeft dit gegeven op haar leven.

Ik wil stapje voor stapje bepaalde facetten van haar leven in beeld brengen. Heel voorzichtig en ook niet alles, verhalend, associatief.

Na een aantal gesprekken met Rita en het maken van een aantal foto’s merkte ik dat het best moeilijk is om haar verhaal te vertellen. Hoe ga ik daar structuur in brengen. Uiteindelijk heb ik er voorlopig voor gekozen om de serie in tweeën te delen:

Een zwart-wit gedeelte; de levenslijn, bestaande uit verhalen van vroeger van Rita over haar biologische moeder; echte moeder, vader, etc. Dit is de basis van haar ‘zijn’. Hierbij maak ik gebruik van foto’s en andere spullen van vroeger.

Een kleuren gedeelte; foto’s van Rita nu, met een link naar vroeger. Zoals haar passie voor Marilyn Monroe; haar grote liefde Piet die overleden is. Het graf van haar biologische moeder waar zij twee keer per jaar koffie gaat drinken. Ik ben nog aan de start van dit project. Maar voorlopig kan ik met deze structuur even verder.